2. کولیت روده چیست؟

روده ی بزرگ وظیفه ی جذب آب و تسهیل دفع را بر عهده دارد و به همین منظور لایه ی مخاطی روده دارای ویژگی خاص می باشد. اگر لایه ی جذبی روده ی بزرگ دچار التهاب شود جذب از این طریق مختل شده و در نتیجه دفعات دفع بالاتر می رود و به اصطلاح فرد دچار اسهال میشود. در موارد شدید، علاوه بر اختلال جذبی، ممکن است به دلیل التهاب بسیار شدید، روده دچار خونریزی از مخاط شده و ایجاد اسهال خونی نماید. این بیماری معمولاً بر بخش‌های پایینی کولون و رکتوم تأثیر می‌گذارد و علاوه بر افزایش دفعات دفع و بعضا دفع مدفوع خونی می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

• تغییر در اجابت مزاج
  • نفخ شکمی
  • درد شکمی
  • یبوست

هرچه درگیری در بخش‌های کولون بیشتر باشد، شدت علائم هم بیشتر خواهد بود. این بیماری می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد، اما بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد. در صورتی که کولیت به سرعت شناسایی و درمان نشود، می‌تواند مزمن شده و زندگی فرد را مختل کند.

تفاوت کولیت و عفونت روده ای

هر چند ممکن است عفونت های روده ای ایجاد کولیت نمایند ولی این نوع از درگیری ها معمولا گذرا هستند و پس از طی دوره ی عفونت، به سمت بهبودی می روند. اما در بیماری کولیت زخمی شونده (کولیت اولسرو) معمولا علائم بالینی ایجاد شده رفته رفته بیشتر می شود و اسهال خونی با مقادیر کم اما با دفعات بالا بیشترین ناراحتی گوارشی می باشد. چنانچه تشخیص و درمان مناسب  برای این بیماری صورت نگیرد  آسیب  مخاطی ایجاد شده جبران ناپذیر خواهد بود و در مراحل نهایی کولیت زخمی شونده به دلیل آسیب طول کشیده ممکن است منجر به افزایش استعداد به سرطان شود. پس بصورت بالینی اگر فردی دچار افزایش دفعات دفع می باشد  و دفع توام با خون یا مواد دفعی بلغمی می باشد باید به وجود کولیت زخمی شونده شک کرد. دفع خون در کولیت زخمی شونده روزانه نیست و می تواند گاهگاهی باشد. دقت کنید ممکن است در معاینه ی بالینی از روی شکم هیچ یافته ی غیر طبیعی بدست نیاید و حتی ممکن است درد نیز حس نشود.

دلایل ابتلا به کولیت زخمی شونده

علت کولیت روده نامشخص است، اما برخی از فاکتورها می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، عفونت‌ها، استفاده از داروهای خاص و استعمال سیگار و دخانیات.

پیشگیری از کولیت روده

با توجه به علل بسیاری که در ایجاد کولیت روده نقش دارند، پیشگیری از بروز این بیماری ها راهکارهای عملی دارد.

راهکارهای زیر میتواند در کاهش ابتلا به کولیت روده مؤثر باشند:

تغذیه سالم: دیده شده است که عفونت های باکتریایی یا ویروسی می تواند شروع  یا تشدید کننده بیماری باشد. به همین منظور توصیه می شود نسبت به داشتن تغذیه سالم اهتمام ویژه داشته باشید.

کاهش استرس: استرس می تواند به عنوان عاملی در بروز یا تشدیدگر بیماری های روده ای شناخته شود. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید، از تمرینات تنفسی و یوگا بهره جویید و سبک زندگی سالم را رعایت کنید.

در مقالات بعدی به نحوه تشخیص این بیماری و چگونگی درمان آن میپردازیم.

کولیت روده چیست؟