2. ERCP چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با پیشرفت علم وتکنولوژی امکان بررسی کیسه صفرا، مجاری صفراوی، لوزالمعده و نیز تشخیص بیماریهای درگیر کننده ی این دستگاه ها بیشتر فراهم شده است. شایعترین بیماری در دستگاه صفراوی وجود سنگ کیسه صفرا می باشد. همچنین سنگ یا تومورهای مجاری صفراوی و لوزالمعده می تواند به راحتی باعث از بین رفتن بیماران شوند. بنابراین شناخت دقیق علایم و درمان به موقع آن می تواند خیلی کمک کننده باشد. بنابر آمار موجود می توان گفت که شایعترین علت مراجعه بیماران گوارشی به اورژانس درگیری صفراوی می باشد که نشان از اهمیت سیستم صفراوی است. در حال حاضر، برای درگیری در کیسه صفرا در صورت نیاز، جراحی برداشتن آن انجام میگیرد، اما برای سنگ و درگیری مجاری صفراوی نمی توان به روش حذف این مجاری اقدام نمود.

ERCP چیست؟

در صورت وجود سنگ در مجاری صفراوی ممکن است زردی، تب با و یا بدون درد و التهاب لوزالمعده رخ دهد. بعضا ممکن است بیماری همهی این علایم یا بخشی از آن را ایجاد نماید. در شرایط با بروز زردی و تب ممکن است بیمار دچار هوشیاری نیز شود که حاکی از انسداد کامل مجرای خروج صفرا یا سنگ می باشدکه حالتی اورژانسی محسوب می شود و بدون اقدام درمانی سریع، به احتمال زیاد بیمار از دست خواهد رفت. روش درمانی مرسوم سنگ مجرای صفراوی، دسترسی به این مجاری از طریق آندوسکوپی است که امکان انجام اقدامات تشخیصی و درمانی را مهیا می کند. این روش درمانی به اختصار ERCP نامیده می شود.

ERCP چگونه انجام می شود؟

در طی ERCP پس از دسترسی به محل خروج صفرا به روده، به صورت برگشت به عقب وارد به مجاری صفراوی یا لوزالمعدی می شوند و به همراه بازگشایی این مجاری با برداشتن سنگ یا نمونه برداری برداری از پاتولوژی موجود اقدام نموده  و تلاش می شود جریان صفرا برقرار شود. در شرایطی خاص که امکان برقراری صفرا بصورت کامل مهیا نباشد، ممکن است پزشک معالج اقدام به کارگذاری وسیله ای به نام استنت برای عبوردهی به صورت موقت یا دائمی در این مجاری نماید.

آیا ERCP عوارضی دارد؟

از آنجایی که عموما بیماران از نظر بدنی و شرایط بیماری موجود در وضعیت فوق العاده به سر می برند علیرغم تلاش های صورت گرفته ممکن است بیمار دچار تشدید مشکلات یا افزوده شدن عوارض یا مشکلات دیگر به بیماری اصلی شود. به همین منظور بیماران و همراهان آنان در جریان بیماری و خطرات ناشی از پروسه ی درمانی قرار می گیرند. از جمله ی مهمترین مشکلاتی که ممکن است رخ دهد، خونریزی و اضافه شدن التهاب لوزالمعده یا عفونت به مشکلات زمینه ای می باشد. ممکن است افزون بر این اقدامات، بواسطه ی سوراخ شدن روده به جراحی اورژانسی نیز نیاز شود. بنابراین انجام این گونه اقدامات در مراکز مجهز صورت می گیرد و از نظر خطرناک بودن، ERCP جزء کارهای پرمخاطره محسوب می گردد ولی از آنجایی روش های دیگر درمان در این موارد، مستلزم عوارض شدیدتر و سنگین تری می باشند، ERCP در حال حاضر بهترین روش کار در این زمینه می باشد.

ملاحظات دارویی

اغلب بیماران علاوه بر مشکل ذکر شده، ممکن است بیماری زمینه ای دیگری نیز داشته باشند و داروهایی مصرف نمایند که می تواند در طی درمان ایجاد مشکل نماید. سر دسته ی این بیماریها درگیری های قلبی عروقی و داروهای مرتبط با آنها می باشد. داروهای دیابت، رقیق کننده های خون و یا داروهای ضد پلاکتی جزو مواردی است که مصرف آن باید به پزشک معالج و کادر درمان اطلاع داده شود. عموما لازم است داروهای ضد پلاکتی و رقیق کننده خون از چند روز قبل از انجام این اقدام قطع یا جایگزین شوند.

ERCP چیست و چه کاربردی دارد؟